הורים, רגע לפני שאתם כועסים על הילד - זה מה שאתם יכולים לעשות אחרת

לכל הורה יש רגעים מאתגרים. במקום להגיב ספונטנית ולהתחרט אחר כך, הפסיכולוגית דברה קסלר מציעה דרך אחרת, התלויה בוויסות העצמי של ההורה

כהורים, רבים מאיתנו מגיבים בצורה אימפולסיבית ולא פעם מצטערים ומתחרטים רגע לאחר מכן. אם גם לכם קורה שאתם מרבים בחרטה אחרי כעס על הילדים, כדאי שתדעו שיש דרך טובה יותר להתמודד עם רגעים מאתגרים.

"רגעים רבים בהורות מניעים אותנו לעבר פעולה אינסטינקטיבית. כשזה קורה ברגע שהילד נמצא בסכנה ברורה, כמו למשל כשהוא רץ לכביש או פוגע בילד אחר, אולי יש מקום להגיב כך, אך לעתים קרובות אנו מתחרטים על תגובות שמונעות מתוך הדחף ללמד את הילד שלנו לקח", מסבירה הפסיכולוגית דברה קסלר. "התגובות הללו לרוב מגיעות מרגעים של עוצמה רגשית שלמעשה מלמדים את הילד שרגשות עזים מניבים תגובות קשות".

אז מה אפשר עוד לעשות? לדבריה, יש דרך שמפיקה תוצאות טובות בהרבה, והיא קשורה לויסות העצמי של ההורה, שבו שלושה שלבים חיוניים. 

"בשלב הראשון אתם חייבים ללמד את הרגש שלכם 'לווסת'. רגשות הם 'מדבקים' ולעתים קרובות מפעילים אותנו. המטרה שלנו היא להראות לילדינו כיצד להגדיל את היכולות שלהם להרגיש, ולווסת את עוצמת הרגשות שלהם גם כאשר הם מתגברים. אם אנחנו לא נהווה דוגמה אישית, לילד לא יהיה ממי ללמוד". 

בשלב השני חשוב מאוד להתחבר לתחושת ביטחון ורוגע פנימי. "אמנם החיבור הזה עשוי להרגיש לכם שאתם 'נכנעים' או 'לא מלמדים את הלקח כמו שצריך' אבל זה לא נכון. הסיבה שאנו מתעצבנים היא ככל הנראה בגלל שאנחנו רוצים שהילד יפסיק לעשות את מה שהוא עושה, יספיק לעצבן או יפסיק להביך אותך, אבל כדי שהילד ילמד מה מניע את התנהגותו - נדרש לו מרחב חמלה שמציע ביטחון. חיבור פותח את הדלת לתמיכה בצמיחה אישית, באופן שהענישה לא עושה".

בשלב השלישי אתם חייבים את השיקוף (רפלקציה). במרחב שעליו שוחחנו קודם הילד צריך להרגיש בטוח להביע את עצמו, ולשקף את האישיות והקשיים שלו. בשלב הזה אנחנו מלמדים את הילד לקשר את החוויה שלו למילים, ולעזור לו למצוא מילה מתאימה לרגש שלו. "במרחב הזה הילד למעשה מטפח כבוד עצמי, הערכה עצמית ומודעות עצמית שיעזרו לו להתמודד טוב יותר עם אירועי חיים מאתגרים. בתהליך בן 3 השלבים הזה, אנחנו לומדים הרבה מאוד על הילדים שלנו כשהם לומדים על עצמם. המעבר מהורות של עצבנות ותגובתיות להורות של ויסות, חיבור ושיקוף ישפיע לא רק עלינו ההורים, אלא גם על הילדים שיהפכו לאינדיבידואלים בעלי תובנות, מודעים לעצמם ומכבדים את עצמם", היא מסכמת. 

תגיות: הורים וילדיםחינוךהורה כעסן

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}