האם הראשון שהבין ש"כוחנו באחדותנו" היה... פרעה?
פרעה היה הראשון שראה בבני ישראל – עם. מה הוא ראה בעם הזה שהבהיל אותו כל כך עד ששכנע את המצרים לתמוך בפתרון הסופי שלו עבור עם העבדים?
- יאיר סעדון
-
אא
במסדרונות השלטון במצרים שוררת בהלה גדולה. חרדה רבה אוחזת בחצר המלוכה. פרעה מזמן את כל אנשיו להתייעצות דחופה. השאלה שעל הפרק: מה עושים בקשר לעם הזה, שלא מפסיק להתרבות? שנים אחרי ששכחו המצרים את הטובה שעשה להם יוסף, שהציל את מצרים מרעב; שנים אחרי ששעבדו את בני ישראל בעבודת פרך קשה, בחומר ובלבנים; מתחילים המצרים פתאום לפחד שיום יבוא, ועם העבדים הזה יסגור איתם חשבון. הם רואים את בני ישראל מתרבים למרות כל השעבוד שהם כופים עליהם, ומפחדים שהנקמה עוד תבוא. הם מחליטים על הפתרון המזעזע מכל, פתרון סופי – "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו".
במילים אלה משדל פרעה את עמו להיפטר מבני ישראל:
"וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ"
פרשני התורה התחבטו לגבי המילים האלה – "רב ועצום ממנו". אמנם, כמתואר בפסוקים, בני ישראל פרים ורבים בקצב מסחרר, אבל עדיין קשה להאמין שמתוך שתים עשרה משפחות שמהן הכל התחיל, צמח כל כך מהר עם בגודל שעקף את המצרים – אומה עתיקה ומבוססת שמשתרעת מהנילוס ועד סודן. לפיכך, ניסו הפרשנים לפרש את המילים האלה בדרכים שונות.
הסבר אחד אומר שהכוונה היא שהם רבים ומתעצמים בקצב מהיר יותר מהמצרים. המילים 'רב ועצום' מקבילות למילים 'וירבו ויעצמו במאד מאד' שנכתבו קודם לכן בפרק, ומכאן שייתכן והן מתייחסות לקצב הגידול של בני ישראל, ולא למספר האבסולוטי שלהם.
הסבר אחר אולי ניתן לקבל דרך עיון בעובדה הבאה: לפני כמה שנים התקיים סקר בארצות הברית. הנשאלים היו צריכים לומר כמה אחוזים מהאמריקאים הם יהודים לדעתם. התשובה הייתה שהאמריקאי הממוצע חושב ש־30% מבני ארצו הם יהודים! פי 15 יותר מהמספר האמיתי (כ־2%). מספר הסברים ניתנו לזה. ייתכן שזה תופעה כללית לפיה נוטים אנשים להעריך ביתר את מספרם של המיעוטים במדינה. אבל יש מי שקושרים את הטעות הזו בדעות קדומות אנטישמיות ביחס ליהודים, שמזינות את הפחד מפני "המושכים בחוטים", אלה שזוממים דברים מאחורי הקלעים. ממש כמו שפרעה מאמין שבני ישראל זוממים משהו נגד ארץ מצרים בלי בסיס.
הסבר מעניין נוסף נכתב בידי רבי חיים בן עטר, רב מרוקאי מהמאה ה־17, בפירושו "אור החיים" על התורה:
"ואומר 'רב ועצום' פירוש כי באמצעות היותם עם אחד ומיוחד, הגם שיהיו מעטים בערך שאר האומות – יחשבו לרבים ועצומים מהם, לצד שהם כל אחד נותן נפשו על אחיו".
על פי פירוש זו 'רב ועצום' אינו תיאור מספרי גרידא, אלא תיאור של מידת העוצמה שיש לבני ישראל, שנחשבים רבים ועצומים, בגלל האחדות ומסירות הנפש שלהם אחד כלפי האחר. פרעה, אגב, היה גם הראשון בתורה שנתן לבני ישראל את השם "עם" – מלשון להיות זה עם זה, להיות ביחד. על פי פירוש זה פרעה היה הראשון שעלה על הרעיון של "כוחנו באחדותנו", והיה זה שהבין והרגיש שעם שחבריו מגלים סולידריות זה כלפי זה מקרין עוצמה כלפי חוץ.