גבר בחופשת לידה גבר בחופשת לידה

אז מה אתה מתכנן לעשות בחופשת לידה?

בשנים האחרונות זכותם של גברים לצאת לחופשת לידה צוברת תאוצה במדינות רבות. מדובר בהטבה חשובה שמטרתה להבטיח חלוקה שווה יותר של חובות ההורות ולעודד גברים להשתלב בטיפול בבייבי. אז איפה הכי מנצלים את זה ומה המצב של ישראל ביחס לעולם?

נפתח בקצת נתונים: המדינות הסקנדינביות נחשבת לאחת המדינות המובילות בזכויות הורים. בנורבגיה, לדוגמה, הגברים זכאים לחופשת לידה של 15 שבועות בשכר מלא. בשוודיה, החופשה המשותפת להורים היא 480 ימים, מהם לפחות 90 ימים שמורים לאב בשכר של 80%. בדנמרק, חופשת הלידה לאבות נמשכת 14 שבועות בשכר מלא. בגרמניה הגברים יכולים לקחת עד 12 חודשי חופשה משותפת, כאשר שני ההורים מקבלים יחד 67% מהשכר. בצרפת, הגברים זכאים ל-28 ימים של חופשת לידה בשכר מלא. בבריטניה, חופשת הלידה לאבות היא 2 שבועות בשכר מינימלי, אך קיימת אפשרות לחלוק את החופשה המשותפת עם האם עד 50 שבועות.

בקנדה חופשת הלידה לאבות נמשכת עד 35 שבועות בשכר של 55%. בארה"ב, המצב פחות מפותח, כאשר אין חוק פדרלי המבטיח חופשת לידה בשכר. עם זאת, קיימות חברות רבות שמעניקות חופשת לידה בתשלום לעובדיהן. ביפן הגברים זכאים לחופשת לידה של עד שנה בשכר של 67% למשך ששת החודשים הראשונים ו-50% לשאר התקופה. בדרום קוריאה, החופשה נמשכת 10 ימים בשכר מלא ולאחר מכן תיתכן חופשה נוספת בשכר מופחת. באוסטרליה, הגברים זכאים לחופשת לידה של עד 18 שבועות בשכר מינימלי. בניו זילנד, הגברים זכאים לחופשת לידה של עד שבועיים בשכר מינימלי.

מחקרים מראים כי השימוש בחופשת לידה לגברים משתנה ממדינה למדינה. בשוודיה, כ-90% מהגברים מנצלים את ההטבה. בגרמניה, כ-35% מהגברים מנצלים את חופשת הלידה, בעוד שבצרפת המספר נמוך יותר, בסביבות 20%. קיימות מספר סיבות מדוע יש הבדלים בשימוש בחופשת לידה לגברים בין המדינות. ראשית, התרבות והנורמות החברתיות משחקות תפקיד מרכזי. במדינות סקנדינביה, ישנה תרבות שוויונית שמעודדת חלוקת נטל הורות שווה. בנוסף, חופשת לידה לגברים מקבלת תמיכה כלכלית משמעותית, מה שמקל על ההחלטה לצאת לחופשה. לעומת זאת, במדינות כמו צרפת ובריטניה, שבהן התמיכה הכלכלית נמוכה יותר והתרבות פחות מעודדת שוויון בנושאי הורות, השימוש בחופשת לידה לגברים נמוך יותר. בארה"ב, היעדר חוק פדרלי המסדיר את הנושא תורם לשיעור נמוך של ניצול חופשת לידה לגברים.

גברים מנצלים את חופשת הלידה לפיתוח קשר קרוב עם התינוק, השתלבות בחיי המשפחה והשתתפות בטיפול השוטף. מחקרים מצביעים על כך שגברים שלוקחים חופשת לידה מרגישים יותר מעורבים בחיי ילדיהם ומדווחים על רמות גבוהות יותר של שביעות רצון מהחיים.

בישראל, זכאות הגברים לחופשת לידה מוגבלת יחסית. הגברים יכולים לקחת עד 6 ימי חופשה בתשלום מלא בזמן הלידה עצמה, ולאחר מכן ישנה אפשרות לחלוק את חופשת הלידה עם האם במשך 14 שבועות בשכר של 100% (משרד הכלכלה והתעשייה, 2021). עם זאת, ניצול הזכות מוגבל בשל השפעות חברתיות ותרבותיות המקטינות את הרצון והיכולת של גברים לקחת חופשת לידה (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2021).

חז"ל גם הם מתייחסים בכבוד רב לתפקיד ההורי. לצד הציווי לכבד את אביך ואת אימך, יש גם אמרות שדורשות מההורה להביא את עצמו לקשר, כמו למשל "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם" (דברים ו', ז'). החשיבות של החינוך והטיפול בילדים כאמצעי לחיזוק הקשר המשפחתי, בולט מאוד אצל חכמינו מכל הדורות. הרמב"ם הדגיש גם הוא את תפקיד האב בחינוך ילדיו, והחשיבות של שהייה עם הילדים לשם הדרכה ולימוד.

היתרון של חופשת לידה לגברים ברור ומדינות רבות מאמצות את ההטבה הזו כחלק מתפיסת שוויון מגדרי ועידוד חלוקת נטל ההורות. מהמחקרים עולה כי גברים שמנצלים את חופשת הלידה נהנים יותר מחיי המשפחה ומעורבותם בהורות. המצב בישראל עדיין דורש שיפור, אך ההכרה בחשיבות הנושא היא צעד חשוב בכיוון הנכון.

תגיות: חופשת לידהגבריםהורות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}