הזמן רץ, אז איך מנצלים אותו? הזמן רץ, אז איך מנצלים אותו?

למה לא מחר? כל מה שאתם צריכים לדעת על הדחיינות

למה אנחנו דוחים דברים, מה זה עושה לנפש שלנו, איך נמנעים ממנה וגם מה יש ליהדות להוסיף בעניין. כל מה שאתם צריכים לקרוא בעניין הדחיינות, אבל עכשיו

הדחיינות היא תופעה מורכבת בעלת שורשים פסיכולוגיים, פיזיולוגיים וסוציולוגיים. אחת התיאוריות המובילות היא "תיאוריית האינטרס הקצר מועד" (Temporal Discounting Theory), לפיה אנשים נוטים להעדיף תגמולים מידיים על פני תגמולים עתידיים. חוקר הפסיכולוגיה ד"ר פ. קנינגהאם מצא במחקרו כי הדחיינות קשורה באופן ישיר לרמות גבוהות של חרדה, דיכאון והערכה עצמית נמוכה. הדחיינות עשויה גם לנבוע מסביבות לחוצות או תובעניות בילדות, כפי שמציינים מחקרים סוציולוגיים. בנוסף, חוקר האנתרופולוגיה ד"ר ק. מנדלסון מציין כי החברה המודרנית המעודדת תחרות והישגיות גבוהה תורמת גם היא לדחיינות, שכן אנשים מרגישים שאינם יכולים לעמוד בציפיות.

דחיינות לא מוצדקת מתרחשת כאשר אנחנו נמנעים ממשימות חשובות ללא סיבה, כמו פרויקטים בעבודה, לימודים או מטלות אישיות. חוקר הכלכלה ד"ר ג. ריינמן מצא כי אנשים נוטים לדחות משימות כאשר הם מרגישים שאין להם מספיק זמן, ידע או כלים להתמודד עם המשימה. בנוסף, חוסר במוטיבציה ואמונה עצמית נמוכה יכולים להוביל לדחיינות. עם זאת, ישנם מקרים בהם דחיינות מוצדקת ואפילו חיובית. כאשר מדובר במשימות לא חשובות או כאלו שאינן תורמות למטרות ארוכות הטווח שלנו, דחיינות יכולה לשמש ככלי לניהול זמן יעיל. ד"ר נ. פרידמן מצא כי דחיינות מכוונת יכולה לעזור לנו להתרכז במשימות חשובות יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר.

כדי להתמודד עם דחיינות מראש, ישנן מספר דרכים: קביעת מטרות ברורות וקצרות מועד יכולה לעזור לנו להישאר ממוקדים ולהימנע מדחיינות. שימוש בכלים לניהול זמן, כמו יומנים או אפליקציות לניהול משימות, יכול לעזור לנו לתכנן את הזמן שלנו בצורה יעילה ולהימנע מדחיינות. בנוסף, הגברת המוטיבציה באמצעות מציאת משמעות במשימות או תמריצים חיוביים יכולה לעזור לנו להימנע מדחיינות.

ברגע האמת, ישנן כמה טכניקות שיכולות לעזור: חלוקת המשימה לחלקים קטנים וברורים יכולה להפוך את המשימה לפחות מאיימת ולעזור לנו להתחיל לפעול. טכניקות הרפיה כמו מדיטציה או נשימות עמוקות יכולות לעזור לנו להתמודד עם הלחץ והחרדה שמובילים לדחיינות. פניה לקבלת תמיכה מחברים, משפחה או יועצים יכולה לעזור לנו להתמודד עם הדחיינות ולהתחיל לפעול.

חכמי חז"ל התייחסו לדחיינות במגוון הקשרים. לדוגמה, במסכת אבות נכתב: "אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה". אמירה זו מדגישה את החשיבות של הפעולה המיידית ולא הדחייה. כמו כן, הרמב"ם מציין ב"הלכות דעות" את החשיבות של ניהול זמן נכון והימנעות מדחיינות כמפתח לחיים מאושרים ומסודרים. ספר ההלכות היהודי הגדול נפתח בדרישה מיוחדת מהאדם היהודי: "התגבר כארי לקום בבוקר". למידת הזריזות ביהדות יש משקל גדול והיא טומנת בחובה עומק פלאי שמעודד את זרימת החיים ומעורר את כוחות החיים לפעום במרץ.

תגיות: דחיינותנפשטיפול בנפש

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}