5 המילים הכי ארוכות בתנ"ך

קבלו סקירה של 5 המילים הכי ארוכות בתנ"ך. רק לפני שאנחנו מתחילים, סתם להשכלה כללית, ידעתם שהיו אנשים שביצעו את עבודת הספירה הקשה הזו לפנינו – וכל זאת בלי מחשבים?

תהיתם פעם אם יש קשר בין סופר שכותב ספרים, ובין מי שסופר כבשים לפני השינה? אמנם ספרות וחשבון נראים כמו שני תחומים רחוקים זה מזה, אבל בנקודה מסוימת בעבר הרחוק הם התחברו. לפי המסורת, הסופר במקור היה אדם שתפקידו היה לספור את המילים והאותיות בכתבי הקודש. על מנת למנוע טעויות ושיבושים, מינו אדם שתפקידו היה להקפיד שהכול יעבור ככתבו וכלשונו, ובין יתר תפקידיו היה סופר את המילים ומוודא שהכל הועתק כראוי.

לכן, בבואנו לסקור את המילים הכי ארוכות בתנ"ך, כדאי לזכור שהיו אנשים שביצעו את עבודת הספירה הקשה הזו לפנינו – וכל זאת בלי מחשבים!

 

"והאחשדרפנים" (אסתר, ט', י"ג)

המילים הארוכות ביותר בתנ"ך הן בעלות 11 אותיות. המילה הראשונה שנתייחס אליה היא "והאחשדרפנים", הלקוחה ממגילת אסתר. אחשדרפן היה סוג של תפקיד בכיר בממלכה הפרסית, ככל הנראה מושל מחוז, שהיה אחראי על המיסוי והשלטת הסדר באזורו. המילה מופיעה מספר פעמים במהלך המגילה, אבל בכל פעם היא כוללת, לכל היותר, 10 אותיות, כגון: "הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים". רק בפרק התשיעי של המגילה הצטרפה אליה ו' החיבור, ובכך זיכתה אותה בתואר "המילה הכי ארוכה בתנ"ך".

 

"וכעלילותיכם" (יחזקאל כ', מ"ד)

גם המילה השנייה "השתמשה" בטריק של ו' החיבור כדי להגיע למספר המבוקש. מילה זו נאמרת בהקשר פחות נעים, בנבואה שיש בה שילוב של זעם ונחמה. אלוהים מודיע לבני ישראל שיגאל אותם וישיבם לאדמת ישראל – עד כאן הנחמה. אבל, הוא מוסיף, שהם אינם ראויים לכך מצד מעשיהם, ולכן יגאלם מתוך חסד ורחמים, למרות מעשיהם הרעים, כפי הכתוב: "וְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם הַנִּשְׁחָתוֹת".

 

"וכתועבותיהן" (יחזקאל ט"ז, מ"ז)

פעם נוספת ו' החיבור, פעם נוספת מספר יחזקאל, ופעם נוספת – תוכחה וזעם נגד יושבי ירושלים. הפעם הנביא מדמה את ירושלים, שומרון, וסדום לשלוש אחיות. הוא מוכיח את ירושלים, שלא עשתה כמעשיהם הגרועים ("וכתועבותיהן") של "אחותך הגדולה" – שומרון, ו"אחותך הקטנה" – סדום, אלא חטאה אף יותר מהן.

שתי הדוגמאות האחרונות מעלות את השאלה אם יש קשר בין שימוש במילים ארוכות, ובין אמירת תוכחות ודברים קשים...

 

"הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִֽים" (אסתר ח', ט')

אחרי שלושת המילים הארוכות הללו, אנו עוברים למילים קצרות יותר בנות 10 אותיות, שיש כדוגמתן קצת יותר בתנ"ך. אחת מהן היא "הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים", שזו אולי קצת רמאות מצדי לשים אותה כאן אחרי ששמנו מילה דומה מאד קודם לכן, אבל היה לי חשוב לתת כבוד לאותם מושלים פרסיים שנושאים בשני התארים, גם של המילים הכי ארוכות בתנ"ך וגם של המקום השני, והפעם אפילו בלי ו' החיבור.

 

"וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ" (שמות, ז, כ"ח)

נסיים עם המילה הראשונה בתנ"ך שמורכבת מ-10 אותיות, וגם היא נאמרה בהקשר פחות נעים – מכת צפרדעים. מסופר שה' הביא על המצרים, ששעבדו את בני ישראל, צפרדעים רבות שהתפשטו בכל רחבי הארץ, כולל בתוך הבתים עצמם. את ההתפשטות המטרידה הוא מתאר במילים: "וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל מִטָּתֶךָ וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ". לפי הפרשנים, המילה "ובְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ" מתייחסת, כפי הנראה, למקום בו היו לשים את הבצק לפני ששמים אותו בתנור. לא בדיוק המקום בו היינו רוצים למצוא צפרדעים.

 

אז ברכותיי, בפעם הבאה שתתקלו בטריוויה בשאלה "מהי המילה הארוכה ביותר בתנ"ך?", תוכלו להרשים את חבריכם, וכשמישהו יבקש מכם ללוש בצק, תדעו בדיוק היכן עושים זאת. וכמובן, אם אחד ממושלי פרס יזמין אתכם לפגישה – תדעו באיזה תואר כבוד לפנות אליו.

תגיות: TOP 5תנ"ךיחזקאלמגילת אסתרמכת צפרדעים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}