Image by senivpetro on Freepik Image by senivpetro on Freepik

מה ההבדל בין הערכה עצמית לבין בטחון עצמי?

מסתבר שאפשר להיות בעלי בטחון עצמי רב, ובמקביל גם בעלי הערכה עצמית נמוכה. איך זה ייתכן? הפסיכולוג ד"ר קיליאן מסביר

מדוע אתם יכולים להיות בעלי ביטחון עצמי רב, אך להמשיך להיות בעלי הערכה עצמית נמוכה? ביטחון עצמי והערכה עצמית הם שני מונחים המשמשים לעתים קרובות לסירוגין. "בגלל אי הבנה כללית לגבי מהי הערכה עצמית, אנשים יכולים להיקלע למצב של ניסיון מתמיד להשתפר במשימה מסוימת, לטפס בסולם הקריירה, או למקד את כל תשומת הלב שלהם במראה שלהם בתקווה שזה יגביר את ההערכה העצמית שלהם. אך למעשה, ביטחון עצמי והערכה עצמית שונים זה מזה, וכדאי להבחין בהבדלים שביניהם", כך מסביר ד"ר קייל ד. קיליאן, פסיכולוג קליני בהכשרתו.

לדבריו, הערכה עצמית היא הדרך שבה אנו מתייחסים לעצמנו. "זהו האופן שבו אנו מדרגים את עצמנו כבני אדם, עד כמה אנחנו מרגישים ראויים למקום בעולם בדיוק כפי שאנחנו", הוא מסביר. ומדוע זה נקרא 'הערכה' דווקא? כי פה בדיוק נבחן היחס שבו אנו מתייחסים לעצמנו. "הערכה היא התייחסות גבוהה ובחיוביות. כשההערכה נמוכה אנחנו רואים את עצמנו בשפל".

מהו ביטחון עצמי, לעומת זאת? ביטחון עצמי קשור להישגים שהשגנו בתחומי חיים שונים. אנחנו עשויים להרגיש בטוחים לגבי כישורי העבודה שלנו, כישורי הכנת העוגות שלנו וכישורי החברה שלנו. אז למה אנשים מתבלבלים ביניהם לעתים קרובות?

"אנשים משקיעים את כל המאמצים שלהם כדי להצטיין בתחום מסוים, אך אם ההערכה העצמית שלהם נשארת נמוכה, הם עדיין לא מרגישים מאושרים ומסופקים מעצמם. תחושת הבלבול בין ביטחון עצמי להערכה עצמית שולחת אנשים לרוב לדרך הלא נכונה, על מנת להפוך לאדם שהם רואים בדמיונם. ובסופם של כל התהליכים, הם עדיין לא אוהבים את עצמם ביסוד.

"לרדוף אחרי פתרונות במונחים של להיות טוב יותר במשהו או יותר אטרקטיבי, פירושו שאתה פועל מנקודת פחד. הפחד להיות לא מקובל, הוא זה שדוחף אתכם לשפר את עצמכם ללא הרף, וזה יכול להפוך למעגל בלתי נגמר ככל שמטרות הביטחון העצמי מתרחקות".

אך שימו לב. אין זה אומר שהשאיפה להיות טוב במשהו הוא דבר רע. "הערכה עצמית מתבססת לעתים קרובות בגיל צעיר, ומשתנה לאורך חייו של האדם. חלק מהתנודה הזו עשויה להיות קשורה לרמות גבוהות של ביטחון עצמי בקשר לקריירה, לתפקיד במשפחה או לעיסוקים יצירתיים. שיפור ההערכה העצמית שלכם כרוך בעבודה על קבלה עצמית ואהבה עצמית לעומת ניסיון מתמיד 'לתקן' את עצמכם על ידי עבודה".

תגיות: ביטחון עצמינפש

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}