איך היהודים הגיעו לכל כך הרבה מקומות? 5 ארצות שאכלסו קהילות יהודיות

היהודים הם רק חצי אחוז מאוכלוסיית העולם - ובכל זאת מפוזרים על פני כה הרבה ארצות. הצצה אל חמש מדינות שאירחו קהילות יהודיות מרתקות

יהודים הם אמנם מיעוט, חצי אחוז בלבד מן העולם, אך כמות הארצות שהם מפוזרים בהן היא בלתי נתפסת. קבלו הצצה לחמש ארצות בהן התקיימו קהילות יהודיות. 

1. קובה זאת לא ההמצאה העיראקית היחידה 

עד לפני מחצית המאה הקודמת יהדות עיראק הייתה אחת מן הקהילות העתיקות והמבוססות ביותר. לאחר חורבן בית המקדש הראשון, יהודים הוגלו והקימו שם קהילה. לאחר שהרומאים החריבו את בית המקדש השני ודיכאו את מרד בר כוכבא – יהדות עיראק הפכה רשמית למרכז היהודי הגדול בעולם. שם כתבו את התלמוד הבבלי, הקובץ הכי נלמד בתרבות היהודית. אף על פי שיהודים רבים היגרו לאירופה, ועמם ההילה של ״מרכז הלימוד היהודי הגדול בעולם״ נדדה למקומות אחרים - ליהדות עיראק תמיד היה שמור מקום של כבוד. הדברים השתנו במאה ה-20, עם המודעות של העולם הערבי לרצינות של התנועה הציונית. עיראק צברה חשדנות ותיעוב כלפי תושביה היהודים והחלה להפלות אותם לרעה. בשנת 41 התחולל פוגרום הפרהוד שבו נרצחו 179 יהודים, אלפים נפצעו ורכוש רב נבזז. מאותו רגע החלה בריחה המונית מעיראק. בשנות ה- 50, מיד כשממשלת עיראק התירה את יציאתם של היהודים מארצה - מדינת ישראל יצאה למבצע עזרא ונחמיה, בו הועלו מאות אלפים על מטוסים ונשלחו לקפריסין, ומשם לישראל. המלחמות שהתחוללו בעיראק בעשרות השנים האחרונות הבריחו גם את היהודים המעטים שנשארו, עד שהיום, נכון לשנת 2022, חיים בקהילה 4 אנשים בלבד.

2.   פעם פולין הייתה אטרקטיבית

ההתיישבות היהודית בפולין החלה במאה ה -10. מלכי פולין באותה תקופה עודדו יהודים להגר לארצם מתוך אינטרס כלכלי – יהודים ידעו קרוא וכתוב והיה להם חוש עסקי טבעי. בהמשך, יהודים רבים שסבלו מפרעות בארצות אחרות ושנאלצו לעזוב בגירוש ספרד היגרו לשם. קשה לדמיין, אך באותה תקופה פולין הייתה מקום אטרקטיבי ליהודים ביחס לשאר העולם, עד כדי כך שהיו אנשים שפירשו את שמה כ ״פה – לין״ – כלומר: כאן יהודים יכולים ללון ולמצוא מקלט בטוח. הצלחתם של יהודי פוליו עוררה לאורך זמן קנאה ושנאה. במאה ה- 17 היו פרעות ופוגרומים רבים. בפרעות חלמניצקי נרצחו, על פי אומדן, כ-100,000 יהודים ועשרות אלפי נשים עונו. עם זאת, יהדות פולין פרחה מבחינה רוחנית. באווירתה נולדה תנועת החסידות, והיא הייתה מהמרכזים המשמעותיים להתפתחות התנועה הציונית. במאה ה-19 ובמאה ה-20 גלים של פרעות נוספות, חיי עוני ואפליה חוקית דחקו רבים להגר למערב אירופה, לארה״ב ולישראל. השואה הייתה המכה האחרונה שריסקה את גב הגמל, והיום רק יהודים מעטים נותרו בפולין.

  ​3.   ארצות הברית – יהודים בורחים אל העולם החדש

האינקוויזיציה בספרד נתנה ליהודים 3 אפשרויות: להיות מגורשים, להתנצר או למות. חלק מ״האנוסים״, יהודים שהתנצרו למראית עין אך שמרו על יהדותם בסתר, היגרו למושבות ספרדיות ופורטוגליות בדרום אמריקה בתקווה לעתיד טוב יותר. כאשר האינקוויזיציה רדפה אותם גם שם – רבים נמלטו למושבות בצפון אמריקה, שם הם קיבלו זכויות והזדמנויות כלכליות. מצבם עורר תקווה ביהודי אירופה, שהתייאשו מן האנטישמיות והפוגרומים, ובין המאה ה-19 למאה ה-20 היגרו לארה״ב מיליוני יהודים. השתלבותם והתחזקותם של היהודים באמריקה הביאו ברכה רבה לארה״ב מבחינה כלכלית ומבחינה התפתחותית. הנה נתון אחד להמחשה: 37% מזוכי פרס הנובל האמריקאיים הם יהודים, אף על פי שהם מהווים כ2% בלבד מן האוכלוסייה האמריקאית. הדומיננטיות של הקהילה היהודית אפשרה לה לתמוך במצוקות של יהודים בשאר העולם - בהקמת ארגוני סיוע ובלחץ פוליטי. היום, יהדות אמריקה משגשגת מבחינות רבות וזוכה לשוויון זכויות. עם זאת, גילויי השנאה המתגברים בעת האחרונה מזכירים לנו מקומות אחרים בהם יהודים פרחו במשך דורות, אך בסופו של דבר נמחצו תחת העקבים הדורסניים של האנטישמיות העולמית.

4.   ביתא ישראל, הקהילה האתיופית שמעולם לא ויתרה על אמונתה

איך יהודים הגיעו לאתיופיה? יש לכך הסברים שונים, אך אין ספק שהם הגיעו בתקופה עתיקה. לפי הדעה המקובלת, הם צאצאים לשבט דן שהוגלה ממלכת ישראל בימי בית המקדש הראשון. מכיוון שהם הוגלו לפני עריכת המשנה והתלמוד, הם לא הכירו את התורה שבעל פה, אלא ניהלו את אורח חייהם בעיקר על פי התורה שבכתב.  מהמאה ה-14, היהודים באתיופיה התמודדו במאבקים מתמידים עם השלטון הנוצרי שניסה להמיר את דתם. חרף ניתוקם המוחלט משאר הקהילות, יהודי אתיופיה, או בשמם האחר: ״ביתא ישראל״, שמרו בלהט על תרבותם, אמונתם, והשתייכותם לעם היהודי. במאה ה-19 נוצר קשר בין הקהילה האתיופית לברון רוטשילד, ונעשו מאמצים לחבר אותם לתרבות של שאר הקהילות. בשנות ה-70 הרב עובדיה יוסף פסק באופן רשמי כי יהודי אתיופיה הם יהודים לכל עניין ודבר, ומדינת ישראל החלה במאמצים להעלות אותם לארץ. במבצע משה (1985) ובמבצע שלמה (1991) עלו עשרות אלפי יהודים מאתיופיה לארץ, והיום הם מהווים כ1.7% מאוכלוסיית ישראל.

5.   בני מנשה, יהודים שהתנצרו וחזרו ליהדות לפני כמעט 60 שנה

בהודו, בין נופים עוצרי נשימה, בודהיסטים ופרות קדושות של הינדואיסטים - יושבת קהילת בני מנשה. יהודי קהילה זו מאמינים כי הם צאצאי שבט מנשה, ושהם הוגלו להודו בשנת 722 לפני הספירה כאשר מלך אשור כבש וגירש את עשרת שבטי ישראל. אמנם אין הוכחות מדויקות לכך, אך בשפתם יש מילים אחדות שנשמעות דומות מאוד לעברית, והם שמרו במסורת על שיר שמתאר את קריעת ים סוף ואת נדודיהם מארץ ישראל. במאה ה-19 אנשי הקהילה התנצרו, אך בשנות השבעים של המאה העשרים, בעיקר בהשראת הרב אליהו אביחיל וארגון ״עמישב״, רבים החלו לחזור ליהדות ולקיים אורח חיים דתי. היום חיים בהודו כ-8,000 מבני הקהילה, ו-3,000 עלו לישראל והתגיירו באופן רשמי.

 

 
תגיות: זהות יהודיתטופ 5

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}