קרדיט תמונה: זוהרת ניר כהן קרדיט תמונה: זוהרת ניר כהן

הקרבונרה של הגטו – כך מכינה שפית יהודיה ברומא קרבונרה כשרה

לקהילה היהודית ברומא יש היסטוריה מרתקת ומטבח עשיר משלה, אולם המתכון הזה שלמדתי להכין שם הוא דווקא לא יהודי-רומאי אלא רומאי-יהודי, כלומר מתכון איטלקי-מקומי שעבר תהליך גיור

אחרי ההצלחה של ה-KFC, הרי לכם מתכון מגויר נוסף, והפעם מארץ המגף. אחד היתרונות הבולטים של רומא היא השפע הקולינרי הכשר שלה. בניגוד לערים אחרות בעולם, בהן האופציה היחידה לשומרי כשרות היא ארוחה בבית חב"ד, רומא מציעה שלל מסעדות כשרות, אשר רובן ככולן מרוכזות ברחוב הראשי של הגטו היהודי Via del Portico D'Ottavia. הקהילה היהודית ברומא היא ותיקה עם היסטוריה מרתקת, מטבח עשיר והשפעה לא מעטה על המטבח האיטלקי (אין מקומי, למשל, שלא מכיר את "מאפיית העוגות השרופות" או את הארטישוק היהודי המטוגן).  אבל דוקא המתכון הבא הוא לא מתכון יהודי-רומאי, אלא מתכון רומאי-יהודי, כלומר מתכון איטלקי-מקומי שעבר תהליך גיור.

את המתכון למדתי מיעל, השפית של מסעדת "יטבתה" הכשרה ברומא במסגרת סדנת פסטה, והוא מהווה את הגרסה הנהדרת שלה לפסטה קרבונרה.

פסטה קרבונרה היא אחת הפסטות הפופולריות ביותר בעולם, אלא שהיא מורכבת גם מבייקון וגם משמנת - אכן, שילוב בעייתי במיוחד. לכן לאורך השנים התפתחו שתי גרסאות כשרות. בשרית וחלבית. בגרסה הבשרית הבייקון מוחלף בחזה אווז מעושן כאשר הרוטב מורכב משמנת צמחית או קרם קוקוס, ובגרסה החלבית הבייקון מוחלף בירק כלשהו, כאשר הרוטב נשאר עם שמנת ופרמז'ן. הגרסה העדיפה תלויה במה שחשוב לכם יותר שישאר דומיננטי - הטעם הבשרי-מעוושן, או הקרמיות החלבית.

הגרסה שלמדתי מיעל משתייכת לז'אנר החלבי, שהוא גם המועדף עלי. יעל משתמשת בזוקיני על מנת להחליף את הבשר, אבל אתם יכולים להתפרע ולהתנסות בכל ירק אחר (בצל ופטריות, חציל) או אפילו להחליף אותו בקוביות טונה מעושנת, או פלייקים של דג לבן שצליתם בנפרד.

 

רכיבים

  • 250 גרם פסטה (רצוי מסוג פטוצ'יני, ועוד יותר רצוי פסטה טריה, אבל אפשר גם לא).
  • סיר מים מומלחים "כמו מי ים"
  • 1 זוקיני גדול (או סלסלת פטריות, או בצל, או חציל קטן)
  • שמן זית
  • 2 ביצים
  • 4 כפות שמנת מתוקה
  • חופן פרמז'ן
  • מלח ופלפל

 

 אופן הכנה:

  1. מרתיחים את מי הפסטה
  2. חותכים זוקיני, או כל ירק אחר מתאים, לקוביות ומטגנים אותם בשמן זית עד שהן מתרככות ומזהיבות.
  3. מבשלhם את הפסטה במים (עד להכנה בסגנון אל-דנטה, אם ממש חשוב לכם להיות אותנטיים).
  4. בקערית מכינים את הרוטב מביצים, שמנת והפרמז'ן. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם (קו בחשבון שהפרמז'ן מלוח אף הוא).
  5. את הפסטה המוכנה (אפשר גם יבשה) מכניסים למחבת עם הקישואים (ללא השמן) מערבבים קצת ומכבים את האש. ברגע שכיביתם שופכים את הרוטב ומערבבים, כך שלא תצא לכם חביתה.
  6. ממשיכים לערבב עד שהרוטב מסמיך. הרוטב צריך להיות קרמי ומלטף.
  7. מגישים עם הרבה פרמז'ן מלמעלה.
תגיות: אוכלכשרות

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}