באיזה אופן צבעי הירקות משפיעים על התזונה והבריאות שלנו?

אדום, סגול, כתום, צהוב, ירוק, לבן – מתברר שגינת הירק שלנו אינה ססגונית רק כדי למשוך את העין, אלא לכל צבע השפעה בריאותית שונה וייחודית

תארו לכם עולם שבו כל הירקות בצבע אדום.

המלפפון, החציל, הגזר, הקולורבי, הדלעת, החסה, הברוקולי, הבצל – כולם אדומים. כעת, בואו ניקח ממגוון הירקות שציינו, כולל עגבניה כמובן, ונחתוך לנו סלט. סלט אמיתי – עם אותו טעם מוכר ואהוב של סלט, רק אדום.

מה אומרים, בא לכם?

גם לי לא.

מסתבר שלא לחינם עשה הבורא את הירקות ססגוניים ובשלל צבעים, הוא רצה שנאכל מהם כמה שיותר. כדי שזה יקרה, הוא העניק להם מספר יתרונות בולטים, שיגרמו לנו לרצות לשלב אותם בתזונה על בסיס יומיומי. כשהיצע הירקות מגיע במגוון עצום (בחיפוש מהיר מצאתי מעל 60 סוגים), הטעם נפלא, הערכים התזונתיים גבוהים במיוחד, והנראות היא צבעונית ומושכת, אכן קשה לעמוד בפיתוי.

אך בכך לא תמו היתרונות. מסתבר שלכל צבע – ערכים תזונתיים דומים ואופי ייחודי משלו. כל הירקות בעלי אותו צבע - יתנהגו באופן דומה, ויסייעו לאותם עניינים ספציפיים בהם נרצה לטפל. אם נרצה לנקות רעלים ולרדת במשקל, לדוגמא, נדע שכדאי לנו להרבות באכילת ירוקים. אם נרצה לשפר את הראיה, נרבה באכילת כתומים. אם נרצה לשפר את הקשב והריכוז, נרבה באדומים, וכן הלאה.

אז בואו נצלול לעולם הצבעים של גינת הירק.

 

ירוקים: מעלים אנרגיה, מורידים משקל, מונעים מחלות, מסייעים למערכת העיכול

הירוקים מכילים כמות רבה מאד של ויטמינים, מינרלים, כלורופיל ונוגדי חמצון, ובכך מעניקים לגופנו המון בריאות. הם מכילים ויטמין C, ויטמין K, ויטמין A, ברזל, סידן, מגנזיום, פולאט ועוד, ובכך מסייעים לחיזוק מערכת החיסון, חיזוק העצמות, חידוד הראיה וניקוי רעלים מהגוף.

בנוסף הם עשירים מאד בסיבים תזונתיים, ומכילים כמות נמוכה של קלוריות ושומנים, על כן הם מעודדים ירידה במשקל, מעניקים תחושת שובע במהירות, מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, ומעלים מאד את תחושת האנרגיה.

ירוקים כהים, כמו כרוב הירוק, תרד וברוקולי, מכילים חומרי אנטי-חמצון ופיטוכימיקלים, הידועים ביעילותם למניעת מחלות, בעיקר מחלת הסרטן.

בין הירוקים ניתן למצוא: חסה, בצל ירוק, מנגולד, ברוקולי, כוסברה, כרוב, נענע, פלפל ירוק, תרד, נבטים, מלפפון, קישוא, שמיר, סלרי, בזיליקום, שומר, פטרוזליה ועוד.

כתומים: מרפאים דלקות, משפרים ראיה, תומכים בבריאות העור, מחזקים את השיניים והעצמות 

הכתומים מכילים כמות עצומה של ויטמין C, שחיוני מאד לגופנו, ומסייע להעלאת רמת הברזל, חיזוק מערכת החיסון, מניעת צינון והתקררות, תמיכה בבריאות העור (בעיקר עור הפנים), וחיזוק העצמות, השיניים והשרירים.

בנוסף, הם מכילים את החומר הנפלא בטא קרוטן, המייצר ויטמין A בגוף, שתורם לשיפור הראייה, לבריאות וחיזוק העיניים, ולהגנה על העור מנזקי השמש.

עוד, הם משמשים כנוגדי חמצון מעולים, ובכך שומרים על פעילות תקינה וסדירה של תאי הגוף, משמשים כחומר אנטי דלקתי, ומסייעים בהתמודדות עם תהליכי הזדקנות.

בין הכתומים ניתן למצוא: דלעת, דלורית, גזר, בטטה, פלפל כתום, פלפל צהוב ועוד.

אדומים וסגולים: מחזקים את הלב, מורידים את רמת הסוכר, משפרים ריכוז, מונעים מחלות כלי הדם  

האדומים מכילים חומרים פיטוכימיקליים, שיכולים לשפר מאד את תפקודי המוח, הקשב והריכוז, התפקוד הקוגניטיבי והביצועים המנטליים. עוד הם יכולים לחזק את תפקוד הלב, לשפר את זרימת הדם, וכן להפחית את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. בנוסף, הם מפחיתים ומאזנים את רמות הסוכר בדם, ולכן טובים לחולי סכרת.

גם האדומים, בדומה לכתומים, מכילים בטא קרוטן ונוגדי חמצון, ובכך מסייעים במצבי דלקות כרוניות, מחזקים את מערכת החיסון, תורמים לשיפור הראיה, ומגנים על העור מנזקי השמש.

במשפחת האדומים אנו מכלילים גם את הסגולים, אשר הם בעלי השפעה בריאותית דומה מאד.

ביניהם ניתן למצוא: עגבניה, גמבה, כרוב סגול, סלק, צנון, צנונית, חציל, בצל סגול ועוד.

לבנים: מונעים סרטן, מחזקים את מערכת החיסון, נלחמים בזיהומים, מונעים עצירות

בעוד הירקות הצבעוניים לרוב גונבים את אור הזרקורים, חשוב שלא נשכח גם את היתרונות הבריאותיים שהלבנים מביאים לשולחן.

הלבנים הם בעלי תכונות אנטי-סרטניות מבטיחות, בראשם השום והבצל, אשר מסייעים מאד בתהליך ניקוי רעלים מהגוף. הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים, החיוניים למערכת עיכול בריאה, ועל כן מעודדים יציאות קבועות, מונעים עצירות ומרפאים את המעיים.

הלבנים מחזקים את מערכת החיסון ולוחמים בשלל זיהומים נפוצים. פטריות למיניהן, במיוחד שיטאקי ומאיטאקי, ממריצים את מערכת החיסון, ומסייעים בהגנה מפני מזיקים. הכרובית והבצל, לעומתם, מסייעים בבריאות הלב וכלי הדם, בהפחתת לחץ הדם, והפחתת הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי.

לכרובית תכונות מיוחדות במינה, והיא תורמת לבריאות העצם בשל המינרלים הרבים שהיא מכילה, וכן הסידן, המגנזיום והאשלגן, החיוניים לשמירה על עצמות חזקות ובריאות. מינרלים אלו ממלאים תפקיד חיוני בצפיפות ובחוזק העצם, ועוזרים להפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס ושברים.

בין הלבנים ניתן למצוא: בצל, שום, כרישה, פטריות, תפוח אדמה, כרובית, קולורבי, לפת, אנדיב, ארטישוק, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה ועוד.

אז כל שנותר לנו לעשות, הוא לבחור מתוך שלל הירקות המוצעים כאן את אלו שאנו אוהבים, לשלבם במתכונים שלא דורשים טרחה מרובה (כמו סלטים למיניהם ואנטיפסטי), כדי שלא נתעצל להכניס אותם לתזונה שלנו באופן תדיר ועקבי, להוציא מזלג מהמגירה ולאכול. בתיאבון.

תגיות: ירקותתזונה בריאהצבעי הירקות

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}