המוח היהודי במיטבו: המצאות יהודיות מהפכניות ששינו את העולם מהקצה לקצה

ידעתם שהדואר האלקטרוני, הטיטולים, הטלפון האלחוטי, צילום ה-MRI, מעבד האינטל פנטיום, חיסון מחלת הפוליו וכרטיס ההגרלה לגירוד הומצאו על ידי יהודים? קבלו כמה המצאות מהפכניות ששינו את העולם

תוך כתיבת המאמר, עת שערכתי מחקר על הנושא, נדהמתי ובקושי האמנתי למספרים. כיצד יתכן שעם קטן כמו שלנו, אחראי לכל כך הרבה המצאות? ולא קטנות ושוליות, אלא כאלו שבאמת חוללו מהפכה ושינו את העולם מהקצה לקצה. מטיטולים ועד דואר אלקטרוני. מטלפון אלחוטי ועד כיפת ברזל. מחיסון נגד מחלת הפוליו ועד צילום ה-MRI – המוח היהודי לא מפסיק לייצר ולהמציא, בכל הנושאים והתחומים, ומציב את תרומתו לעולם בקדמת הבמה.

רשימת ההמצאות גדולה מהרבה מזו המופיעה כאן, אבל לא נביא את כולה, אלא רק את אלו שהיוו פריצת דרך משמעותית.

 

המצאת טכנולוגיית קרני הלייזר - תיאודור מימן

אחת ההמצאות הגדולות של המאה האחרונה היא ללא ספק של תיאודור מימן, פיזיקאי אמריקאי יהודי, אשר המציא את מכונת קרני הלייזר. בשנת 1960 בנה את מכונת הלייזר הראשונה, ובכך חולל מהפכה של ממש בעולם התעשיה, בעיקר בתחומי הרפואה, התקשורת, המחקר והייצור. כיום השימוש בלייזר מהווה חלק בלתי נפרד מהנוף הטכנולוגי המודרני שלנו, ומאפשר לקרוא ברקודים, להסיר חלודה ממתכות, לסייע בטיפולי שיניים, לעשות שינויים קוסמטיים, לתקן את הראיה ועוד.

 

המצאת הדואר האלקטרוני email - ריי טומלינסון

ריי טומלינסון, מתכנת מחשבים אמריקאי יהודי, מילא תפקיד מרכזי בפיתוח הדואר האלקטרוני. בשנת 1971 יצר את מערכת הדואר האלקטרוני הראשונה, שהקימה את הבסיס לתקשורת האלקטרונית כפי שאנו מכירים אותה כיום. ההמצאה של טומלינסון חוללה מהפכה תקשורתית, הפכה את משלוח הדואר למהיר, קל וזול בהרבה, והניחה את הבסיס לפלטפורמות התקשורת הדיגיטלית עליהן אנו מסתמכים היום.

 

המצאת הטיטולים (חיתולים חד פעמיים) - מריון דונובן

מריון דונובן, ממציאה ויזמית אמריקאית יהודיה, שינתה את חייהם של מיליוני הורים עם המצאת החיתול החד פעמי בסוף שנות ה-40. במקום חיתולי הבד המסורתיים, שדרשו עבודת ניקיון סיזיפית ולא נעימה, החיתול החד פעמי ההגייני, היווה בשורה של ממש. המצאתה של דונובן לא רק שיפרה את חייהם של אינספור משפחות, אלא גם הכשירה את הקרקע להתקדמות נוספת במוצרי היגיינה חד פעמיים.

 

המצאת החיסון נגד מחלת הפוליו - ד"ר ג'ונאס סאלק

ד"ר ג'ונאס סאלק, רופא ווירולוג אמריקאי יהודי, הצליח לפתח חיסון למחלת הפוליו הקשה בשנות ה-50. החיסון הציל המוני ילדים משיתוק, וכמעט שהעלים את המחלה מן העולם. לאחר מספר שנים הוא שודרג, וכיום כמעט שאין ילדים הלוקים במחלה.

 

המצאת הטלפון האלחוטי - ד"ר מרטין קופר

לאחר המצאת הטלפון הקווי הראשון של המדען אלכסנדר בל בשלהי המאה ה-19, הצליח ד"ר מרטין קופר, מהנדס ממוצא יהודי, לנתק את חוטי הטלפון, ולהפוך את התקשורת הקווית מחוטית – לאלחוטית. בשנת 1973 ביצע את שיחת הטלפון הפומבית הראשונה שלו מהטלפון הסלולרי שבנה, ובכך סלל את הדרך לעידן הסמארטפונים.

 

המצאת צילום ה-MRI - פול סי לאוטרבור ופיטר מנספילד

פול סי לאוטרבור, כימאי אמריקאי, ופיטר מנספילד, פיזיקאי בריטי, שניהם ממוצא יהודי, היו מרכיבים מרכזיים בפיתוח טכנולוגיית הדמיית תהודה מגנטית, או בשפה מוכרת יותר – צילום ה-MRI. עבודתם היוותה בשורה רפואית חסרת תקדים, והצעידה את הרפואה מספר דרגות כלפי מעלה, בכך שאפשרה לאבחן מחלות באופן מדוייק, מהיר ולא פולשני.

 

המצאת הדיסק און קי Disk-on-Key - דב מורן

לאחר שנים ארוכות של צורות אחסון דיגיטליות ישנות, כמו תקליטונים ותקליטורים, המציא המהנדס והיזם הישראלי, דב מורן, את ה-Disk-on-Key, הידוע גם ככונן USB. התקן אחסון נתונים נייד זה חולל מהפכה משמעותית באופן בו אנו מאחסנים ומעבירים מידע דיגיטלי, והפך אותם לקלים, זמינים, מהירים וזולים בהרבה.

 

המצאת מצלמת הגלולה -PillCam  - ד"ר גבריאל עידן

בשנת 1998 המציא ד"ר גבריאל עידן, פיזיקאי ומהנדס חשמל ישראלי, המצאה ששינתה את עולם הרפואה – מצלמת גלולה. אם עד אז, בשביל לצלם את מערכת העיכול, היה צורך להרדים את המטופל ולהכניס צינור לקיבתו, כעת, עם קפסולה לבליעה, שמכילה בתוכה מצלמה זעירה, ניתן לצלם את מערכת העיכול באופן לא פולשני, ולאבחן מחלות במהירות ובקלות.

 

המצאת מעבד ה-Intel Pentium - דב פרוהמן-בנצ'קובסקי

אם עד שנות ה-70 וה-80 התפעלנו מיכולותיו של המחשב הביתי, ששינה את חיינו מהקצה לקצה, המהנדס הישראלי-אמריקאי דב פרוהמן-בנצ'קובסקי, הציב לעולם המחשבים רף חדש. בשנת 1993 מילא תפקיד מרכזי בפיתוח המיקרו-מעבד Intel Pentium, שהיווה התקדמות פורצת דרך בטכנולוגיית המחשוב הביתי. לאחר מספר שנים מעבד האינטל הפך לסטנדרט בתעשייה, ואת המחשב שלנו למכונה הרבה יותר משוכללת ויעילה.

 

המצאת כיפת הברזל - ד"ר דניאל גולד

במדינה שחיה תחת איום מתמיד של מתקפת טילים, איך אפשר לדמיין את החיים ללא כיפת ברזל? בשנת 2012 יצאה לדרך תוכניתו של המהנדס הישראלי, ד"ר דניאל גולד, אשר מילא תפקיד חיוני בפיתוח מערכת ההגנה מפני טילים של כיפת הברזל. במקום לעמוד חסרי אונים מול מתקפות טילים חוזרות ונשנות, אפשר פשוט ליירט אותם באוויר, ולא לאפשר להם להגיע לייעדם.

 

המצאת כרטיס הגרלה לגירוד - דניאל באוור וקאל טיגנר

כולנו אוהבים לדמיין מה יקרה כשנזכה בלוטו, ואיך נחלק את הכסף, אבל שני יזמים בשם דניאל באוור וקאל טיגנר, לקחו את החלום צעד אחד קדימה. בשנת 1974 חשבו על רעיון מקורי של כרטיס הגרלה שבו אם זוכים – מקבלים את הכסף מיד. ממחשבה למעשה, יצרו כרטיסי הגרלה מצופים שכבה דקה של כסף, שתאפשר לגרד אותה ולקבל תוצאת זכייה מיידית. הכרטיסים, כפי שכולנו יודעים, צברו פופולריות עצומה, והם מככבים בכל דוכני הלוטו בעולם.

 

כשרואים את תרומתה המשמעותית של הקהילה היהודית לקדמת האנושות, קשה שלא להתפעל. ממציאים יהודיים הותירו חותם בל יימחה, שינו את פני ההיסטוריה והפכו את כדור הארץ למקום טוב יותר לחיות בו.

מי יודע, אולי יום אחד גם אנחנו נמציא משהו ונכנס לרשימה...

תגיות: סמארטפוןהמצאותקרני לייזרדואר האלקטרוניטיטוליםפוליודיסק און קיכיפת ברזל

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}