אוניברסיטה לשנאה: סטודנטים יהודים בקמפוסים אמריקאים מתמודדים עם אנטישמיות חסרת תקדים

מאז מתקפת חמאס הרצחנית בשמחת תורה, יהודי ארה"ב נאלצו לגלות כי המוסדות האקדמיים המפוארים ביותר במדינה מאפשרים לאנטישמיות עזה לשגשג בקמפוס באין מפריע

בשבוע שעבר, פוסט שפרסם איש העסקים האמריקאי-ישראלי, מייקל אייזנברג, הכה גלים ברשתות החברתיות. בפוסט, פונה אייזנברג לסטודנטים יהודים הלומדים באוניברסיטאות אמריקאיות. אם האווירה בקמפוס שלהם אנטישמית, הוא מציע להם פתרון. בואו לסיים את התואר שלכם באוניברסיטה ישראלית, ותקבלו מלגה.

לצד תגובות אוהדות מצד יהודים הסבורים שאכן לימודים אקדמיים במסגרת ישראלית הם פתרון מתאים לסטודנטים שסובלים מעוינות חסרת תקדים בקמפוס, היו גם לא מעטים שהביעו התנגדות. בעיניהם, אייזנברג מציע, למעשה, בריחה משדה המערכה והותרתה לאנטישמים שיחגגו את נצחונם. הפתרון, לפיהם, טמון במעקב נחוש ועיקש בכל הזירות – הציבורית, הממשלתית והמשפטית – על מנת להכריח את האוניברסיטאות להתמודד עם האנטישמיות שפשתה בהן.

כך או כך, על עובדה אחת אין כל חולק: סטודנטים יהודים במוסדות אקדמיים אמריקאים מתמודדים כיום עם הצקות וחשש לביטחונם האישי, שאפילו דור הסבים שלהם לא חווה.

הקצנתם שמאלה של המכללות האמריקאיות אינה בגדר חדשות. לא רק ימנים ושמרנים זועקים נגדה בשנים האחרונות, אלא גם דמוקרטים, כמו ג'ונתן הידט, שטענו שהמכללות לא רק פנו שמאלה באופן דרסטי, אלא גם מטפחות במקביל אקלים של רגישות מוקצנת שאינו מוכן לסבול שום דעה מתנגדת. אבל, אפילו מבקריה החריפים ביותר של המערכת הרימו גבה או שתיים, כאשר מוסדותיה המפוארים של ההשכלה הגבוהה האמריקאית התקשו לגנות את מתקפת חמאס הרצחנית בישראל בשמחת תורה האחרון. על רקע זה, העולם גילה לפתע אנטישמיות ישנה וצמאת דם, המשגשגת בקמפוסים המפורסמים ביותר בעולם.

 

בלי גינוי לחמאס, עם איומים על יהודים

הראשונה שמשכה את תשומת הלב הייתה כנראה אוניברסיטת הרווארד, הנהנית מהתדמית של האוניברסיטה הטובה והמבוקשת בעולם. עוד ביום הטבח עצמו, בעוד ישראל טרם נקטה שום פעולת נגד, פרסמו עשרות ארגוני סטודנטים באוניברסיטה מכתב המגנה קשות את ישראל על הדיכוי שהיא מפעילה כלפי הפלשתינים, ומכריז כי הממשלה הישראלית היא האחראית הבלעדית לכל האלימות המתרחשת באיזור. יהודים בוגרי האוניברסיטה קראו וזעמו, במיוחד שהאוניברסיטה עצמה לא הוציאה כל הודעה המותחת ביקורת על המכתב החד-צדדי.

ביל אקמן, מיליארדר יהודי אמריקאי ובעליה של קרן גידור מפורסמת, היה הבוגר המוכר הראשון שיצא לציבור עם מיזם מאורגן לפעול כנגד האוניברסיטה וגישתה. ראשית, הוא אסף קבוצת בעלי עסקים, שהכריזו איתו יחד כי הם רוצים לדעת מי הם חברי הארגונים החתומים על המכתב, כדי שלא ישכרו אותם בטעות בעתיד לעבוד אצלם. לאחר מכן, הוא ביקר באוניברסיטה, שוחח עם סטודנטים יהודים, ופרסם מכתב ארוך בו הוא מתאר בפרוטרוט את אוזלת ידה של האוניברסיטה, והעובדה שפקידי 'המגוון' העובדים בה מתעלמים באופן שיטתי מתלונות של יהודים. לביקורת של אקמן הצטרפו עוד בוגרים רבים, שחלקם הודיעו שיפסיקו את תרומותיהם להרווארד, בעוד אחרים מאיימים לעשות כן אם ההנהלה לא תנקוט צעדים מתאימים לתיקון המצב.

נכון להיום, למרות אי אילו הצהרות של הנהלת האוניברסיטה המגנות שנאה ואפליה מכל סוג, לא ברור שהסטודנטים היהודים מרגישים בטוחים יותר. כך, למשל, התפרסם לאחרונה סרטון בו נראית קבוצת סטודנטים פרו-פלשתינים מאיימת על סטודנט יהודי תומך ישראל. האוניברסיטה הבטיחה שהיא מוסיפה 'אנטישמיות' לאחד הנושאים שבפוקוס הטיפול של אנשי הגיוון שלה, אבל בשלב זה, הציפיות ממנה אינן גבוהות.

אוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, שגם בה לומדים לא מעט סטודנטים יהודים, עלתה גם היא לכותרות. שי דוידי, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים, כתב: "כולם מקבלים 'מרחב בטוח' בקולומביה. כולם – חוץ מהיהודים". ואכן, בקולומביה התקיימו הפגנות סוערות של סטודנטים ואנשי פקולטה נגד המלחמה שנלחמת ישראל בעזה, כאשר המשמיעים צועקים את הסלוגן 'מהנהר עד הירדן, פלשתין תהיה חופשית', הקורא, למעשה, לטיהור אתני של ישראל מיהודים.

גם הפעם, יהודים שתמכו באוניברסיטה עד עתה, הביעו מחאה. המיליארדר הנרי סוויקה התפטר מחבר המנהלים של האוניברסיטה, בטענה שהקמפוס כבר אינו סביבה בטוחה ליהודים וההנהלה אינה עושה די בנידון.

בימים האחרונים, לאחר שארגוני הסטודנטים הפרו-פלשתינים התמידו לא רק ברטוריקה מאיימת, אלא גם קיימו אירועים לא מאושרים בקמפוס, הנהלת קולומביה החליטה להשעות מפעילות עד סוף הסמסטר את שני הארגונים העיקריים הפועלים בתחום.

באוניברסיטת קורנל, אחד האירועים האנטישמיים הגיע לכדי מעצר והעמדה לדין של העבריין. לפני מספר שבועות סערו הרוחות בארה"ב אחרי שהנהלת האוניברסיטה ביקשה מהסטודנטים היהודים לא להגיע לחדר האוכל הכשר בגלל חשש לחייהם. מקור החשש היה בפוסטים מאיימים שהעלה משתמש לפורום המשמש את הסטודנטים באוניברסיטה. בפוסטים הכותב עודד את שאר הסטודנטים 'ללכת אחרי יהודים ולהרוג אותם', והציע במיוחד להביא רובה לקמפוס וללכת לירות בסטודנטים המתקבצים בחדר האוכל הכשר. במקרה זה המשטרה פעלה מהר ועצרה את העבריין (סטודנט אסייתי, אגב, ולא מוסלמי). למרות המעצר, מרכזים יהודיים באוניברסיטה נותרו תחת אבטחה, והסטודנטים היהודים הרבים טוענים, שפרופסורים אנטי ישראלים, ואי גינוי מידי של הטבח בידי חמאס מצד האוניברסיטה, תרמו לאקלים שבו סטודנט הרגיש בנוח להפריח איומים כאלה.

 

השלכות מרחיקות לכת

עלילותיהן של הרווארד, קולומביה וקורנל הן כמובן רק חלק מהסיפור. סטודנטים הלומדים בייל מדווחים, כי סטודנטים ישראלים ויהודים סופגים עוינות רבה, וכי עיתון האוניברסיטה סרב אפילו להדפיס תיאורים על הטבח שערך חמאס בעוטף, בטענה שמדובר ב'טענות בלתי מבוססות'; אוניברסיטת פנסילבניה נמנעה מכל גינוי לטבח של חמאס או מקריאה להגנה על הסטודנטים היהודים, עד כדי שתורמים וותיקים רבים, בהם המיליארדרים מארק רואן ורונלד לאודר, משכו את תמיכתם הכספית במוסד; וכך הלאה והלאה. על אף שישנן, כמובן, אוניברסיטאות בהן האקלים אחר (אוניברסיטת פלורידה בלטה לטובה, הן בתחושת הבטחון של הסטודנטים והן במכתב החד משמעי שהוציא נשיא האוניברסיטה, המגנה בחריפות את מתקפת הטרור ומבטיח שיעשה הכל לשמור על בטחונם של הסטודנטים היהודים), התחושה הכללית בקרב יהודי ארצות הברית היא, שדווקא בקרב אוניברסיטאות העילית אליהן הם נהרו באופן מסורתי, הממסד הפנה אליהם כתף קרה.

שרשרת האירועים בקמפוסים האמריקאים מאז השביעי באוקטובר היא כה יוצאת דופן, שאפילו הממשלה הפדרלית ראתה לנכון להתערב. המזכיר לענייני חינוך, מיגל קרדונה, הזהיר שמכללות שלא ידעו לרסן את האנטישמיות בין כותליהן ולהגן על הסטודנטים היהודים שלהן עלולות לאבד מימון פדרלי. מומחים למשפטים צופים, כי גם לא מעט מכללות ייתבעו על ידי סטודנטים יהודים בשל חוסר דאגה לבטחונם.

גם אחרי שתסתיים המלחמה, האמיתות שנחשפו על עמוד השדרה המוסרי המעורער של מוסדות רבים, והאנטישמיות שפרחה בהם בסתר, ללא ספק ישפיעו על מגמות בקרב יהודי ארצות הברית. אם אחת ממגמות אלה תהיה העדפה ללימודים בישראל, מייקל אייזנברג, לפחות, כבר התחיל להכין את הקרקע לכך.

תגיות: מלחמת חרבות ברזלאנטישמיותארה"ביחסי ארה"ב-ישראלהרווארדיילקורנל

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}