למי יש כוח לשמוח? 5 טיפים שיעזרו לכם להתגבר על המשבר

בחיים ישנם רגעים של כאב וחוסר ודאות. בתקופה האחרונה, ובכל תקופה של משבר, קשה מאוד למצוא כוח לשמוח או לשמור על אופטימיות, אך השמחה אינה תלויה במציאות החיצונית שלנו, אלא באופן שבו אנו מגיבים לה. להלן 5 עצות שיוכלו לעזור לכם להתגבר על משברים ולשמור על שמחת חיים בזמנים של עצב גדול

אי שם בשנות ה-90, נתקלתי בסובארו עתיקה עוד יותר, מלאה בחבטות ועיקולים, בצבע כסוף ודהוי, כשעל הפגוש מתנוסס הסטיקר עם הכיתוב "תן חיוך – הכל לטובה", כשלצידו פרצוף מחייך.

בתקופה ש"נ נח נחמ נחמן" היה עוד גרפיטי מגמגם שאף אחד לא הכיר, לא ממש הבנתי איך הסטיקר הזה הגיוני בכלל. האם אפשר לחייך בכל מצב? האם בעל המכונית המצ'וקמקת הזו יכול לחייך? האם אפשר לשמוח כשיש חובות בבנק, כשהעבודה לא מספקת, כשלא מצאנו את החצי השני שלנו או כשעדיין לא הגשמנו את החלום הגדול? התשובה היא כן!

"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד", אמר רבי נחמן מברסלב. מצווה, לא רשות. הנהגה של שמחת חיים. האדם היהודי מצוּוֶה להיות שמח, לא רק בחודש אדר, לא רק כשיש פלוס בבנק, לא רק לאחר החתונה או הטיול הגדול, אלא בכל השנה. וכך נכתב בליקוטי מוהר"ן, תורה כ"ד:

"מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, וּלְהִתְגַּבֵּר לְהַרְחִיק הָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחרָה בְּכָל כּחוֹ. וְכָל הַחוֹלַאֹת הַבָּאִין עַל הָאָדָם – כֻּלָּם בָּאִין רַק מִקִּלְקוּל הַשִּׂמְחָה. …וְהַכְּלָל, שֶׁצָּרִיךְ לְהַתְגַּבֵּר מְאד בְּכָל הַכּחוֹת לִהְיוֹת אַךְ שָׂמֵחַ תָּמִיד. כִּי טֶבַע הָאָדָם-לִמְשׁךְ עַצְמוֹ לְמָרָה שְׁחרָה וְעַצְבוּת מֵחֲמַת פִּגְעֵי וּמִקְרֵי הַזְּמַן, וְכָל אָדָם מָלֵא יִסּוּרִים, עַל- כֵּן צָרִיךְ לְהַכְרִיחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכחַ גָּדוֹל לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד"...

כלומר, על האדם להתרחק מן הצער והעצבות בכל כוחו משום שכל הדברים הרעים שבאים על האדם - באים בשל חוסר בשמחה. לכן צריך האדם להיות שמח תמיד.

אפילו במשנה (תענית כו, ב) אמרו חכמים: "משנכנס אב ממעטין בשמחה", משום שימי תחילת חודש אב הם ימי אבל על חורבן בית המקדש, אבל רק ממעטין, לא מפסיקים לשמוח.

בספרי החסידות אף פרשו את דברי המשנה בגישה קצת שונה: "משנכנס אב ממעטין את המעשים והתחושות השליליים- באמצעות שמחה!".

במאמרו, כותב הרב לוי מנדלזון כי "הרבי מליובאוויטש הסביר את הגישה הזו באמצעות הבהרת תפקידו של כל אדם בעולם – להמחיש ולהדגיש את היות הבורא עיקרו של כל פרט בעולם שברא. ומכיוון שעל הבורא נאמר 'עוז וחדווה במקומו', הרי שחלק מגילוי מציאותו של הבורא בעולמו היא עצם השמחה. משכך, ביאר הרבי, ברור שגם ההוראה להמעיט בשמחה בחודש אב היא רק המעטה ביחס לשמחה הרגילה במשך כל השנה. אך יש להשתדל ולהוסיף בשמחה של מצווה ככל שמאפשרות המגבלות ההלכתיות של דיני האבלות". 

אם כך, אם שמחה היא מצווה, איך אפשר להיות שמחים בתקופה של מלחמה, חוסר ודאות, צער וייאוש?

ימים כמו אלה, שמלווים אותנו מאז ה-7 באוקטובר, יכולים להיות קשים, ובצדק. אבל עם התגובה הנכונה, אפשר למצוא אושר ושמחה גם במשבר. השמחה היא יכולת בסיסית שכל אחד מאיתנו יכול לפתח באמצעות כמה עצות מחכמת היהדות ועם התמיכה הנכונה.

 

"תחשוב טוב יהיה טוב"

"תחשוב טוב יהיה טוב" הוא משפט חסידי מפורסם שאמר האדמו"ר הצמח צדק לאדם שביקש רפואה עבור חולה. משמעותו היא שמחשבה חיובית מובילה לתוצאות טובות.

מחשבה טובה יכולה לשנות את המציאות, ממש. האדם נמצא במקום שבו מחשבותיו נמצאות, ואם מחשבותיו יהיו במקום טוב וחיובי, גם  המציאות שלו תשתנה לטובה.

המחשבה החיובית היא כלי עוצמתי שיכול לשנות את חיינו. בסרט התיעודי "הסוד", שיצא בתחילת שנות האלפיים, מדברים רבות על "כוח המשיכה" – היכולת למשוך לחיינו שפע באמצעות כוח המחשבה בלבד. כלומר, המחשבה משפיעה על המציאות הפיזית, וניתנו בסרט דוגמאות של אנשים מצליחים, כגון אלברט איינשטיין, מוצארט, שייקספיר ובטהובן, שהשתמשו בסוד ויצרו לעצמם חיים מלאי בריאות, הצלחה, כסף ואהבה.

אם כן, כיצד ניתן להשתמש בכוח המחשבה בשביל להיות שמחים? כאשר אנו חושבים בצורה חיובית ומעניקים לרגעים החיוביים את מלוא תשומת הלב, אנו יכולים ליצור מציאות חיובית סביבנו. כלומר, במקום לצפות בחדשות ובכל מיני סרטונים שרק גורמים לנו לעצב ולחרדה, עדיף שנתמקד בדברים הטובים בחיינו: בבני המשפחה, בילדים, בבן או בת הזוג, בעבודה שלנו, בערכים שלנו, ובעצם בכל דבר שיכול לשמח אותנו אפילו בזמנים קשים. אם נעשה זאת, המציאות פתאום תהיה פחות קודרת ויותר זוהרת. זהו אומנם תהליך שדורש תרגול ועקביות, אך בסופו של דבר, אם באמת תתמידו- תרוויחו חיים טובים יותר, גם במובן הגשמי וגם במובן הרוחני.

 

"איזהו עשיר – השמח בחלקו"

נאמר כי "הדשא של השכן תמיד ירוק יותר", ומטבענו אנחנו יצורים קצת קנאים. תמיד נראה לנו שהשני שמח יותר, מצליח יותר, יפה יותר – בעיקר בעידן שבו מעלים לאינסטגרם אינסוף תמונות מפולטרות ממקומות אקזוטיים בעולם.

במשנה, מסכת אבות, נכתב: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר – הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ". ההגדרה של אדם עשיר הוא אדם שבאמת שמח במה שהשיג בחיים ואינו מתחרט על מה שאין לו. לענייננו, נוכל לאמץ את המשפט בשביל להבין כיצד נוכל לשמוח על אף הדאגות והפחדים שיש לנו היום.

לפעמים אנו רודפים אחרי השמחה הגדולה, האידיאלית, זו שגורמת לנו להתפקע מרוב אושר, כמו ביום החתונה, בעוד שהשמחה נמצאת גם ברגעים הקטנים של חיי היומיום. לא צריך להצטלם באיים בקריביים או להתענג על מנת גורמה משובחת בפריז בשביל להיות שמחים. עלינו להעריך את הרגעים הפשוטים בחיים – רגעים של צחוק עם הילדים, הקפה של הבוקר, נוף מרהיב שמשתקף מהחלון או סתם זמנים של שקט והשראה. אם נתמקד בשמחה שנמצאת בכל רגע, נגלה שהחיים מלאי אושר, וגם אנחנו יכולים להיות. בואו נשמח בחלקנו, תמיד יכול להיות גרוע יותר, אז בואו נגיד תודה על הדברים הטובים שיש לנו כבר היום ולא נתמקד במה שחסר לנו. אם נעשה זאת, נוכל לשמור על אופטימיות, וגם על החיוך.

 

"השלך על השם יהבך והוא יכלכלך"

בתפילת השלווה המוכרת, שנכתבה על ידי איש דת נוצרי, נכתב: "אֵלִי, תֵּן בִּי אֶת הַשַּׁלְוָה – לְקַבֵּל אֶת הַדְּבָרִים שֶׁאֵין בִּיכָלְתִּי לְשַׁנּוֹתָם, אֶת הָאֹמֶץ – לְשַׁנּוֹת אֵת אֲשֶׁר בִּיכָלְתִּי, וְאֵת הַתְּבוּנָה – לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם".

להבדיל, בספר תהילים נ"ה כתוב: "הַשְׁלֵךְ עַל יְהוָה יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ".

שני הציטוטים הללו מדברים על נושא אחד - יש דברים שאינם בשליטתנו. המלחמה – אינה בשליטתנו, איך שנגיב למצב הבטחוני – בשליטתנו. לפעמים צריך פשוט לשחרר. "להשליך על השם", ולפתח זווית ראייה חדשה על החיים.

בחיים תמיד ישנן תקופות של אי-ודאות ואתגרים, לא רק בעתות מלחמה, אך חשוב לזכור שיש לנו את היכולת להתמודד עם המצבים האלה. כשאנו משליכים את דאגותינו על השם ומביטים על החיים באמונה וביטחון, אנו יכולים להתגבר על כל קושי.

נכונות זו להתמודד עם המצב שביכולתנו לשנות (ומנגד, לא לנסות לשנות את מה שאין באפשרותנו לשנות) מאפשרת לנו להתרכז בפתרונות, ומביאה אותנו למצב של יציבות וביטחון פנימי.

המשפט "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך" מלמד אותנו לשחרר את הדברים שאינם ניתנים לשינוי, ולשנות את הדברים שכן ביכולתנו לשנות. שברגע שנעשה זאת, נוכל לצאת ממצבים קשים ולהגיע לפתרונות חיוביים.

 

"כָּל דְּעָבִיד רַחְמָנָא - לְטַב עָבִיד"

"כל דעביד רחמנא לטב עביד" הוא ביטוי ארמי שמשמעותו: "כל מה שעושה הקב"ה – לטובה הוא עושה". גם אם בראייה עכשווית הדברים נראים רעים – הם נועדו לטוב.

התקופה האחרונה היא תקופה של הרבה ניסיונות ואתגרים. אך בעוד שרבים מסתכלים על המצבים האלו כעל מכשולים וסבל, ישנם אנשים שבוחרים לראות בהם הזדמנות לצמיחה ולהתפתחות אישית. המשפט "הכול לטובה" מייצג עיקרון אופטימי, המלמד כי כל מצב, גם אלו שנראים קשים במיוחד, מזמינים תהליכים של גדילה והתפתחות.

כמה פעמים קרו לכם דברים כביכול רעים, אבל לאחר מכן ראיתם שזה היה רק לטובתכם? לפעמים כשמפטרים אתכם, זו הזדמנות למצוא עבודה טובה יותר. אם נפרדתם מבת הזוג, תבוא אחת מתאימה יותר. אם המצב הכלכלי קשה, זה רק מדרבן אתכם לעשות שינוי משמעותי בחיים.

המבחן האמיתי לאופטימיות הוא בצורה שבה אנו בוחרים להתמודד עם המצבים הקשים בחיינו. על פי הגישה הזו, הכשלון אינו סופי והקושי אינו סופי. במקום להתפלל לשינוי במציאות, אנו משתמשים בכל דבר שקורה כהזדמנות להתפתחות ולמידה.

בכל רגע נתון, ישנן שתי דרכים לראות את העולם - באופן חיובי או באופן שלילי. המשפט "הכול לטובה" מזכיר לנו שהתפקיד שלנו הוא לבחור באופציה הראשונה. כאשר אנו משתמשים באוריינטציה חיובית, אנו יוצרים לעצמנו מסגרת חשיבה שמאפשרת לנו לראות את הטוב גם במצבים הקשים ביותר.

במקום לראות בכישלון או במכשול כ"סוף העולם", ניתן להבין כי הם חלק בלתי נפרד מתהליכי הלמידה וההתפתחות האישית שלנו, כבני אדם וכעם. בסופו של דבר, "הכול  לטובה" הוא מסר של תקווה ואופטימיות. בכל מצב, גם הכי קשה ומאתגר, ישנה הזדמנות למצוא את הטוב ולצמוח ממנו, כי באמת – הכול לטובה.

 

"כאב הוא מציאות, סבל הוא בחירה" (הרב אשר רזניק)

"הדרך ארוכה ומפותלת, אני נופל וקם, נופל וקם", שרו שב"ק ס'. כאב וסבל הם חלק בלתי נפרד מחיינו, אך יש ביכולתנו לבחור איך להתמודד איתם. בעולם שבו נופלים וקמים, ולעיתים הדרך מפותלת, ניתן ורצוי להשתמש בכוח הבחירה שלנו כדי להפוך את הסבל למקור להתחזקות ולהתפתחות אישית.

כמו שציינו מקודם, מצבים קשים הם פתח לעולם מלא הזדמנויות. אירועים כמו פיטורים, פרידה כואבת, פשיטת רגל או מחלה, יכולים לפתוח לנו עולם של בחירה – בחירה להשתמש בקושי כמקפצה, כהזדמנות לעשות טוב, להרגיש טוב. הרבה אנשים שחלו במחלות קשות, אמרו כי המחלה חישלה אותם או שינתה את זווית הראייה שלהם על החיים לטובה. אימהות לילדים עם צרכים מיוחדים אמרו שהילדים שלהם לימדו אותם כל כך הרבה, שגם הקושי הפך להיות קל יותר.

בכל רגע של סבל, יש לנו את הבחירה להתמודד בצורה שונה. אפשר להפוך את הכאב כאמצעי לחזק את עצמנו ולהתחשל ממנו, ואפשר להתמקד בתחושת הקושי והייאוש. כשנבחר בדרך הראשונה, תפתח לנו דלת אל עולם מלא פתרונות ותפיסות חדשות שיסייעו לנו לצמוח מחוויה הקשה אותה אנו חווים ברגע זה.

 

לסיכום, גם בזמנים של סבל, ניתן לנצל את המצב בשביל להתפתח ולצמוח. אם נתמקד בחיובי, נוכל להפוך את הסבל למקור של הבנה עמוקה יותר על החיים וצמיחה משמעותית. ואז, תגיע גם השמחה.

תגיות: שמחהחכמה יהודית

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}