למה בכלל צריכים לבקש סליחה לפני שהשנה החדשה מתחילה?

מנהג הסליחות היהודי כולל התעוררות בשעה מוקדמת מהרגיל כדי לומר תפילות שעניינן חרטה על המעשים הפחות מוצלחים שלנו בשנה האחרונה. למה דווקא בתזמון הזה, ממש לקראת שנה חדשה, נזכרים לבקש סליחה?

על פי הלוח העברי, אנחנו נמצאים כעת בחודש אלול, שבו המנהג בחלק ניכר מקהילות ישראל (מעדות המזרח) להתחיל לומר את תפילות 'סליחות' השכם בבוקר.  לקראת סוף החודש יצטרפו גם שאר הקהילות למנהג. הסליחות המדוברות הן אוסף של פסוקים ותפילות מיוחדות, שעניינם בעיקר חרטה על מעשינו הרעים ובקשת מחילה עליהם.

למה בכלל אומרים סליחות? ולמה דווקא החודש?

תכף נחגוג את ראש השנה העברי החדש. התחלות חדשות הן דבר יפה, נוצץ, מעורר תקווה. אולם, היהדות מלמדת אותנו דבר חשוב: כדי לפתוח דף חדש באמת, צריך לעצור רגע ולחשוב על התנהלותנו עד כה. לאן אנחנו הולכים? האם יש שינויים שכדאי לנו לעשות? האם יש מטענים מיותרים שאנחנו סוחבים?

הסליחות עוזרות לנו להתעורר, להתנער מהמרוץ היומיומי, ולחשב מסלול מחדש. כאשר אנחנו מודים שלפעמים טעינו, אבל אנחנו מכירים בטעות ומקווים להשתפר בהמשך, אנחנו רוכשים מודעות חדשה ובגרות חדשה. מתוך המצב הזה, יש לנו סיכוי טוב יותר להתחלה מוצלחת של השנה החדשה.

כנראה שלא במקרה במסורת היהודית הסליחות נאמרות, בדרך כלל, לפנות בוקר, כאשר הנוהגים לאומרם קמים מוקדם מהרגיל, כשעדיין חושך, כדי לומר אותן. תפקיד הסליחות הוא, פשוטו כמשמעו, להעיר אותנו. נישן קצת פחות, נחשוב קצת יותר, ונכין את עצמנו באמת להתחלה ברגל ימין.

תגיות: סליחהחכמה יהודיתסליחות

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}