מרקחת פירות ואהבה: מתכון להכנת ריבה קלאסית מכל פרי כמעט

ריבה היא דרך נהדרת לאצור טעמים, ופינוק שכיף לזלול בכפית, לשלב בעוגות, או למרוח על צנים עם חמאה. קבלו קווים מנחים להכנת ריבה קלאסית מכל פרי שיש לכם ממנו יותר מדי

איך שנגמר חנוכה, מתחילים הפירות היבשים לתפוס את המדפים. כשהייתי ילדה, זו הייתה הדרך לחגוג את ט"ו בשבט. מגוון הפירות החורפי היה דל ועמד על פירות הדר, תפוחים ובננות, ובימים טובים גם אפרסמונים או קיווי. תותים היה פרי נדיר שהפציע לשבועיים בשנה, ואננס היה ניתן למצוא משומר או מיובש בלבד. יעברו שנים רבות עד שאזכה לראות ולטעום אננס טרי כמו בסרטים ובציורים.

הדרך לחגוג בכבוד את ראש השנה לאילנות הישראליים בילדותי נשענה על פירות מיובשים תוצרת טורקיה, וגם המלאי הזה היה לא מגוון במיוחד והצטמצם למשמש, שזיף, צימוקים, תאנים ותמרים לצד שקדים ואגוזי מלך. אבל הייתה עוד דרך שאמא שלי אהבה לשמר ולהגיש בה פירות: ריבות.

ריבה היא דרך נהדרת לאצור טעמים, ופינוק שכיף לזלול בכפית, לשלב בעוגות, או למרוח על צנים עם חמאה (כמובן מומלחת, נסו ותבינו!). בראש השנה זו תמיד הייתה ריבת חבושים שכיכבה אצלנו, בסוכות ריבת אתרוגים, ובקיץ שלל ריבות, מענבים עד שזיפים. בט"ו בשבט הקולקציה כולה, או מה שנשאר ממנה, הוגשה לשולחן החג. רק תבחרו.

בטור הזה אתן קווים מנחים להכנת ריבה קלאסית מכל פרי שיש לכם ממנו יותר מדי.

רכיבים:

קילו פרי

קילו סוכר

(או כף סוכר לכל פרי)

קליפות וליבות תפוחים.

מיץ מלימון אחד (מונע התגבשות הסוכר)

תוספות אפשריות: מקל וניל, גרידת לימון, ג'ינג'ר מגורד, מקל קינמון, כוכב אניס, אפילו עשבי תיבול כמו למון גראס, עלי לואיזה או רוזמרין.

לפני שמתחילים, כמה דגשים:

1. ככל שיש יותר סוכר הריבה נשמרת ליותר זמן. ניתן להכין ריבה עם רבע מכמות הסוכר הרשומה ואפילו פחות, אני לפעמים מכינה עם כף אחת של סוכר ועוד קצת רכז תפוחים, היא פשוט תתקלקל הרבה יותר מהר, גם אם תעקרו את הצנצנת. אז אם אתם לוקחים זאת בחשבון, תורידו סוכר כלבבכם.

3. מומלץ לעקר את הצנצנת בה תשתמר הריבה. כדי לעשות זאת תניחו צנצנת זכוכית נקיה ואת המכסה שלה בקערה ותערו עליה מים רותחים.

4. יש לשמור כל ריבה שהינה פחות מיחס סוכר של 1:1 (קילו לקילו, למשל) במקרר. ריבה ביחס של 1:1 בצנצנת מעוקרת תחזיק מעמד מחוץ למקרר במקום אפל כמה חודשים טובים, עד לרגע הפתיחה. פתחתם? תכניסו גם אותה למקרר.

6. קליפות וליבות תפוחים נחוצים עבור הפקטין, שהוא החומר שמקריש ומסמיך את הריבה. ניתן גם לשמור ליבות תפוחים בהקפאה ולהשתמש בהם להכנת ריבה בשעת הצורך. הם נזרקים לאחר השימוש. גרעיני תפוח מומלצים במיוחד וניתן להכניס אותם לסיר בשקית בד קטנה לצד תוספות אחרות שצריך להיפטר מהם כמו ציפורן, כוכב אניס וכו'. המשקיעים יכולים לקנות פקטין בחנויות מתמחות.

7. פירות מומלצים - כמעט הכל יעבוד: תותים, אפרסמונים, תפוחים, תאנים, אגסים, שזיפים, משמשים ועוד. דודתי המרוקאית מכינה ריבה אפילו מחצילונים קטנים. תפוזים יעבדו, אבל המתכון שונה ולא גנרי. מה לא? בננה למשל.

8. מומלץ מאד להשתמש בסיר כבד, כמו סיר נרוסטה בעל תחתית כפולה, ובכף עץ עבור הבחישה.

אופן ההכנה:

1. מכניסים כף למקפיא.

2. שוטפים את הפירות היטב וחותכים לקוביות. ניתן לערבב כמה סוגים, למשל תותים ופירות יער, משמשים ואפרסקים צהובים.

2. שמים את כל המצרכים בסיר קטן אחרי שהרכבתם שילובים מתאימים (תפוחים וקינמון המתבקש, משמשים ולמון גראס המתוחכם, שכמובן נפטרים מהלמון גראס בסוף הבישול. וניל וגרידת לימון יתאימו להכל).

3. מבשלים על להבה בינונית-נמוכה, תוך כדי ערבוב מתמיד. אחרי 20-25 דקות צריך להתחיל לבדוק את הסמיכות של הריבה. קחו חצי כפית מהריבה ותעבירו לכף שהקפאתם. אם הריבה סמיכה מספיק לדעתכם, תורידו מהאש. אם לא, תמשיכו לבשל.

4. הורדתם מהגז? זה הזמן להיפטר מכל מה שצריך (ליבות וגלעיני תפוחים, מקל רוזמרין ולמון גראס אם הוספתם, כוכבי אניס וכו') להעביר לצנצנת מעוקרת, ולאחסן לפי ההוראות.

תגיות: מתכוניםריבה

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}